yoga

Wekelijks verzorg ik op dinsdagavond de yin/yang yogales bij yogastudio WeYoga in Horst.

In de zomerperiode, als het weer het toelaat, geef ik buitenlessen in onze tuin. 

Nieuw! Relax to the max

Vanaf december 2020 geef ik elke eerste woensdag van de maand een lekkere lange yogales met een mix van yin, yang, qi gong en do-in. Voorlopig is er plek voor 4 personen per les. Veel ruimte voor persoonlijke aandacht dus, waardoor je helemaal op jezelf kunt afstemmen.

  • Les 1: 8:45-10.15 uur
  • Les 2: 10:30-12.00 uur

Eerstvolgende data:

  • 2 december 2020
  • 6 januari 2021
  • 3 februari 2021

Voor meer info of aanmelden, stuur een mailtje naar info@lindawilmsen.nl.

Yin yoga

rustig en meditatief

Yin yoga is een rustige en meditatieve vorm van yoga gericht op het soepel en beweeglijk houden van je bindweefsel en gewrichten. We oefenen voornamelijk zittende en liggende houdingen die je ongeveer 2 tot 5 minuten aanhoudt. Zo kun je langzaam in de houding zinken en je spieren helemaal laten ontspannen waardoor er meer ruimte ontstaat in je lijf. Tegelijkertijd stimuleer en hydrateer je het bindweefsel en andere stuggere weefsels in je lichaam, zoals banden, pezen en gewrichten. Ook is er aandacht voor de energetische werking van de houdingen volgens de Traditionele Chinese Geneeswijze.

 

Yin yoga oogt heel rustig, maar terwijl je langer in een houding bent, komt de energiestroom in je lichaam in beweging. Je kunt spanning of weerstand ervaren, en soms komen vastzittende emoties los. Yin yoga haalt je uit je comfortzone, je gaat bewust op zoek naar die plekken in je lichaam waar spanning zit. Je zoekt je eigen weerstandsgrens op. Met aandacht voor een rustige ademhaling zul je merken dat spanningen verminderen of na een tijdje zelfs oplossen. 

Yang yoga

actief en dynamisch

Yang yoga is een actieve en dynamische yogavorm die gebaseerd is op ashtanga yoga. De serie kent een vaste volgorde en begint met een aantal zonnegroeten om de warmte op te wekken in je lichaam. Dan volgen staande, zittende en liggende houdingen die je spieren versterken en je lenigheid bevorderen. Tijdens de hele serie hou je bepaalde spiergroepen (bandha's) licht aangespannen en maak je gebruik van de ujjayi ademtechniek. De houdingen volgen het ritme van je adem en worden met elkaar verbonden door vinyasa. Hierdoor ontstaat een fijne flow in de les, een soort meditatie in beweging.

 

Yang yoga kan best uitdagend en intensief zijn. Na een tijdje raak je echter meer vertrouwd met de houdingen en de volgorde. Je vindt makkelijker de balans tussen in- en ontspanning en de houdingen krijgen meer diepgang. Yang yoga maakt je lichaam sterker en flexibeler en verbetert balans en coördinatie. Het herhalen van de houdingen zorgt voor bewustwording en de verschillen van dag tot dag. De ene dag heb je uitdaging nodig, de andere dag moet je je grenzen juist wat meer bewaken.